"LE COSE PER CUI VALE LA PENA VIVERE"
Esce per Feltrinelli il libro che raccoglie le storie raccontate dallo scrittore nel programma "Vieni via con me" assieme a Fabio Fazio. Dal sito La Repubblica, un anticipo dell'introduzione e una personale "top ten dello scrittore".
Poi, amici di letture, tocca a voi... provate a scrivere la vostra lista di cose "per cui vale la pena vivere". Io ci penserò un po' su... :)
SE il tuo mestiere è scrivere, fare televisione è come cercare di respirare sott'acqua. Non puoi farlo perché non hai le branchie, devi trovare il modo, un modo qualsiasi per non morire soffocato. Quando Fabio Fazio mi incontrò proponendomi di raccontare in televisione storie d'Italia, d'istinto la mia risposta fu sì. Ne ero entusiasta, ma feci solo un lieve cenno con la testa come se a dire sì fosse più il mio corpo che il mio pensiero. Ero lusingato dalla proposta, ma intravedevo molte difficoltà. L'idea era nata dopo che una puntata della trasmissione di Fabio a cui avevo partecipato aveva raggiunto, in prima serata, ascolti molto alti raccontando storie di camorra, di libri e scrittori perseguitati. Ma lavorare a un programma televisivo, costruirlo dal primo all'ultimo minuto, ha per uno scrittore qualcosa di irreale. "Vedrai che riusciremo" mi rispose Fabio, che aveva capito cosa si agitava nella mia testa e voleva in qualche modo tranquillizzarmi. Da quel momento abbiamo condiviso tutto, soddisfazioni e dubbi, timori e rabbia: come è raro che accada, o comunque come a me non era mai successo.
È partita così un'avventura fatta di tensione, tristezza, grande passione, un'avventura che mi ha dato la vertigine e la possibilità davvero di intravedere un sentiero oltre la notte. La notte di questo Paese. Per la dirigenza generale la trasmissione doveva essere una di nicchia, doveva parlare solo a quei pochi (che per me erano già una moltitudine) che avevano seguito i miei precedenti interventi su Raitre. Ma noi questa volta avevamo in mente qualcosa di diverso. Pensavamo a una trasmissione popolare, una trasmissione che potesse arrivare a un pubblico più vasto. Che fosse racconto e entertainment. This is what generated the initial short-circuit, the controversy over compensation, the political concerns of the company, suspected of prior censorship, underground, the clear impression that you want to stop our words.
Do not be naive in comparing this situation with that of countries where there is a total censorship of the media. Italy is Iran's Ahmadinejad or Castro's Cuba, where my peers are not allowed free use of the Internet, where it is not granted to the winner of international journalism awards go to collect or to return for the Athletes 'farewell to a dying parent. Italy is not growing that China does not allow dissent or whatever it was Pinochet's Chile. We are not prey to fascist totalitarianism. With us, however, the censoring mechanism is insidious because it is not immediately recognizable, and his goal is to bring many difficulties to the implementation of a project, in the shadows, and then let the facts speak for "go bad", "Do not look at anyone," "You have made listening to the third evening." At the end of the paradox in front of which we found it became apparent: a publisher who is not having the strength to reject a transmission, does everything to make it go bad, to minimize the audience and forcing it into a niche where not give more discomfort.
We, however, dreamed of an ambitious program of quality, with important guests: a program to a large audience and able to tell Italy that rarely appears on television. We wanted to talk about the car of the mud, the mafia and politics, of how the exchange of vows, lies on the earthquake, living wills, business waste. And it was clear that they were just afraid to make the contents of the transmission. On those, however, none of us was willing to deal with: they were an expression of our freedom. The dream (or ambition) was talking to that part of the country that is actually the largest, who want to reshape our land, to rebuild it so I want to say that we are not all equal and that our diversity lies in the ability to make mistakes without essere corrotti, nell'avere debolezze che non comportano ricatti ed estorsioni. Alcune mie ricostruzioni sono state definite "infami". "Per Saviano il Nord è spazzatura", "Per Saviano il Nord è mafioso", hanno scritto e ci hanno addirittura definiti "partito della morte", semplificando al massimo quello che avevo raccontato in trasmissione.
Eppure, nonostante gli attacchi, le persone che ci guardavano da casa non si sono sentite più solo spettatori, isolati ognuno nelle proprie stanze, in platea o davanti al computer. Non ognuno che porta con sé lo sconforto di una storia triste o l'energia vitale di una bella storia. Ma qualcosa che senti si muove, la voglia di capire e di agire, di essere nelle cose. Non volevamo construct a parallel reality, but to tell how a greek theater, where everything is part of the life of the polis, where there are participation, self-identification. Hear their story and hear is how to get a formula to adjust the world. And the miracle of this strange adventure television were the plays. We went to bed on Monday assured that the next day we had the usual accusations of having made a plan seen by few, only for fans and deployed. But something happens that we could not predict, because it never happened before. Come away with me beating every record plays on Raitre. It beats what was impossible to beat: Big Brother, reality. It happens that my monologues cashing uno share superiore a quello di Inter-Barcellona in Champions League. Una cosa del genere era imprevista, imprevedibile e ci sconcerta. Io stesso quando me lo dicono non riesco sino in fondo a crederci.
Arrivare a così tante persone ti cambia la vita. Ogni giorno mi giungevano migliaia di lettere e messaggi di persone che mi davano la loro vicinanza, solidarietà. Mi sentivo spesso difeso e abbracciato da una umanità di cui per troppo tempo avevo sottovalutato la forza, la dignità, la passione. Ma accade anche che c'è chi inizia lentamente a detestarti, chi non è stato invitato in trasmissione, chi fa altri programmi e si sente superato o quantomeno messo in ombra. E comprendi quello che mai avresti immaginato: meglio per molti that there is a terrible television to justify the horrible world, rather than a mean to transform things, which puts a strain on everyone. But in those hours that really gets to me, despite the criticism, it was felt in every part of me that through television, an instrument that often seems pointless, sometimes seen as a machine to obscure their minds, it was accepting a desire to transform, to change, to say however you think politically, the country is different from what is represented, other than its political class, other than the disaster that is going through.
And the initial challenge was to tell this through different lists that Italy would have been the backbone and grammar della trasmissione. Un'idea semplice, perché gli elenchi sono contenitori che possono contenere ogni cosa, ogni esperienza, ogni racconto. Per questo la partecipazione del pubblico è stata massima: tutti hanno pensato a un proprio elenco e in trasmissione, tramite Facebook e il sito, ce ne sono arrivati a migliaia. Belli, divertenti, drammatici. E ho pensato alla scena di Manhattan il film di Woody Allen, quando sdraiato sul divano riflette "sull'idea per un racconto sulla gente ammalata, che si crea continuamente problemi inutili e nevrotici perché questo gli impedisce di occuparsi dei più insolubili e terrificanti problemi universali". E come antidoto, Allen pensa a qualcosa di ottimistico, a un elenco delle cose per cui vale la pena vivere. Of course this is a gimmick, the chronically ill and he is optimistic the list is for him and only him to hide it from the unnecessary problems and neurotic as he is jailed. Woody Allen quotes Groucho Marx, Joe Di Maggio, the second movement of the Jupiter Symphony, Louis Armstrong, Flaubert's Sentimental Education, the Swedish film, Marlon Brando, Frank Sinatra, those incredible apples and pears painted by Cezanne, the crabs by Sam Wo and Tracy's face. A list that is slightly more than a moral guide for the perplexed.
are always attracted by the lists. One day I'd like to write books of lists. And I am sure that the list of things that make life worth living is a basic exercise to remember what we're made of. A paper constituent of ourselves. I'd like to spend time listening to what people write, their ten things that make life worth living. I wish I'd read them in transmission. But the words you always know how to save money. Here, however, I have the card in front, she does not escape ever. Unfortunately and fortunately.
Here's my list. Here are ten things for which, to me, is worth living:
1) The buffalo mozzarella Aversana.
2) Billy Evans
playing Love Theme From Spartacus.
3) Take the person you love most
the tomb of Raffaello Sanzio
and read the inscription in Latin
that many ignore.
4) Maradona's goal of 2 to 0 against
England in World Cup Mexico '86
.
5) The Iliad.
6) Bob Marley Redemption Song singing
heard in the headphones while you walk free.
7) but in Deep Diving,
where the sea is the sea.
8) dreams of returning home after
you were forced to stay away
long, long time.
9) Make love.
10) After a day in which they have collected signatures against
you open the computer and find a
mail from my brother saying, "I am proud
you."
© 2011 Roberto Saviano / Agency Santachiara
0 comments:
Post a Comment